EL
LLENGUATGE ORAL I L’ESCRIT
El llenguatge oral i l’escrit,
classificació del llenguatge, instruments que formen part de la comunicació. Altres conceptes que hem conegut a l’assignatura de comunicació oral, escrita i digital.
· Canal oral: competència comunicativa primària,
compresa de manera auditiva mitjançant un conjunt de signes improvisats,
modificables i immediats a part dels codis no-verbals. Format per un conjunt de
normes establertes amb grau de formalitat baixa, on és reconeix la procedència
dialectal de l’emissor. Un exemple de comunicació visual i al mateix temps transmesa de manera oral són els anuncis, els quals hem treballat a classe i ens han permès fixar-nos en els detalls del llenguatge oral i aprofundir-lo una mica més.
Segons Vigner: sistema de comunicació principal per a la
interacció amb les altres.
Per una banda les activitats que hem dut a terme
per practicar els conceptes esmentats anteriorment
han estat el: Qui ets, tu? la qual
consisteix en buscar un objecte, que et
faci pensar en un company de classe i argumentant-ho. Jo per exemple, vaig
escollir una nevera amb imants, ja que
la persona elegida, em fa pensar en aquest objecte, és molt
sociable i conserva les seves amistats. Conjuntament amb això en vaig el·laborar un poema, on descric com és aquesta persona. Per saber més informació del què és i com es fa una descripció podeu anar el Blog de Josep Duran Llargués.
Per l’altre banda hem realitzat la recitació d’un poema,
en el meu cas la Fageda d'en Jordà, poema de la meva terra, Olot.
· Codi escrit: competència comunicativa secundària,
compresa de manera visual mitjançant un conjunt de signes, organitzats, preparats,
elaborats i revisats segons la opinió i
circumstàncies del receptor, sense percebre les seves reaccions, escollint un
tema per redactar, formal, privat, dirigit a un públic i amb uns objectius, rectificables abans de que arribi
la informació escollida al receptor. En la qual el receptor reconeix els
coneixements que l’emissor posseïx registrats en el cervell, pot decidir la
lectura de l’informació de l’escrit: velocitat, ordre, entonació... sense saber
la procedència dialectal de l’autor i amb un conjunt de normes establertes.
Tradicionalment el llenguatge oral és produeix abans que
l’escrit. Elaborat pels Glosèmatics.
Els dos codis són
iguals per la comunicació, independents, autònoms, relacionals; ja que comparteixen
un conjunt de característiques, igual d’importants!
El mestre ha de
tenir present el llenguatge, coneixent-ne el seu codi d’actituds, valors i
motivacions que el forma i com fer-lo servir momentàniament. Es va
desenvolupant i ampliant amb la pràctica al llarg de la vida!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada